[kc_row _id=”428985″][kc_column _id=”228614″][kc_column_text _id=”133674″]
Dynamics 365 to „rodzina” produktów, w której skład wchodzą rozwiązania z obszaru CRM, jak również ERP. Poszczególne aplikacje można było nabywać pojedynczo – po spełnieniu określonych wymogów licencyjnych – oraz w ramach planów. Od 1 października 2019 licencjonowanie Dynamics 365 ulega jednak zmianie.
Z artykułu dowiesz się:
- jak wyglądało dotychczasowe licencjonowanie Dynamics 365;
- dlaczego Microsoft zdecydował się na wprowadzenie zmian w licencjonowaniu Dynamics 365 oraz co ulega zmianie.
Dynamics 365 to rozwiązania biznesowe dla przedsiębiorstw. W jego „ramach” odnajdziemy aplikacje posiadające funkcjonalności CRM-owe (Customer Relationship Management), takie jak Dynamics 365 Sales, Marketing, Customer Service, Field Service, Project Service Automation oraz ERP-owe (Enterprise Resource Planning): Finance, Supply Chain Management, Retail, Talent. W ubiegłym roku do portfolio Dynamics 365 dołączył Business Central, określany często mianem „małego ERP-a”.
Dynamics 365 – dotychczasowy sposób licencjonowania
Do tej pory rozwiązania Dynamics 365 były dostępne w ramach planów i aplikacji. Dodatkowo, do dyspozycji były licencje na urządzenie (per Device), dla tzw. użytkowników „lekkich/ limited” – Team Members – a w przypadku rozwiązań ERP licencja Activity. Użytkownik z taką licencją ma większe prawa aniżeli Team Members, ale mniejsze niż użytkownik pełny.
Chcąc mieć pełne spektrum możliwości i dostęp do wszystkich rozwiązań, zarówno części CRM-owej, jak i ERP`owej (z wyłączeniem Business Central), należało kupić Dynamics 365 Plan. Jeżeli interesowała nas cała część CRM-owa – mieliśmy do dyspozycji Customer Engagement Plan – a w części ERP-owej – Unified Operations Plan, przy czym tutaj należało jeszcze spełnić wymóg minimalnej ilość 20 seat`ów (z wyłączeniem Dynamics 365 Talent, gdzie wymagana ilość seat`ów to 5). Dynamics 365 Business Central nie wchodzi w skład żadnego planu stąd też jego zakupu należy dokonać osobno. Tak wyglądało dotychczasowe licencjonowanie.
Dlaczego i co ulega zmianie?
Microsoft motywuje wprowadzenie zmian w zakresie licencjonowania Dynamics 365 danymi z raportu dotyczącego zakresu użycia aplikacji. Wskazują one wyraźnie na to, że licencje są kupowane „na wyrost”. Mianowicie, użytkownicy posiadający Customer Engagement Plan wykorzystują w zasadzie tylko i wyłącznie funkcjonalności wchodzące w zakres jednej lub dwóch aplikacji – jest to ok. 90% przypadków.
Stąd też decyzja giganta z Redmond o przejście na licencjonowanie „a la carte”, co dodatkowo tłumaczy tym, że klienci mają „wybór”. Tym samym, Microsoft nieco zmusza reseller`ów do bardziej wnikliwego rozpoznania potrzeb biznesowych i zakresu funkcjonalności niezbędnego dla klienta, aby pomóc mu w doborze najodpowiedniejszego rozwiązania.
W związku z tym, Microsoft zrezygnował z planów, tj. Dynamics 365 Plan, Customer Engagement oraz Unified Operations, przez co nowi klienci, którzy do tej pory nie korzystali z rozwiązania Dynamics 365, nie będą mogli ich nabyć. W przypadku istniejących subskrypcji – do czasu odnowienia możliwe jest korzystanie z posiadanych planów Dynamics 365, natomiast samo odnowienie musi się już odbyć na nowych zasadach.
Dodatkowo, Microsoft zrezygnował z Dynamics 365 for Finance and Operations rozdzielając go na dwie odrębne aplikacje – Dynamics 365 Finance oraz Dynamics 365 Supply Chain Management, przy czym zachował w obu przypadkach wymaganą ilość 20 seat`ów. Role związane stricte z księgowością, finansami, budżetami i zarządzaniem projektami „trafiły” do aplikacji Dynamics 365 Finance, a pozostałe do Supply Chain Management (dotychczas, wspomniane role były w obrębie jednego rozwiązania – Dynamics 365 for Finance and Operations).
Dokładniejszy opis funkcjonalności, które wchodzą w skład Dynamics 365 Finance oraz Dynamics 365 Supply Chain Management odnajdziemy w najnowszym Microsoft Dynamics 365 Licensing Guide.
Dynamics 365 – nowe zasady licencjonowania
Nowe licencjonowanie Dynamics 365 opiera się na licencja podstawowych – Base – oraz dodatkach, które możemy do „bazy” dokupić, czyli Attach. Każdy użytkownik w organizacji musi posiadać co najmniej jedną licencję podstawową (może wymagać drugiej w przypadku aplikacji Dynamics 365 Talent lub Project Service Automation, które są niedostępne jako Attach). Licencja podstawowa (Base) musi być licencją droższą – to w zasadzie jedyne i wyłączne kryterium. Posiadając przypisaną licencję podstawową możliwe jest dokupienie do niej jednej bądź kilku licencji dodatkowych (Attach), po niższej cenie. Licencje Base i Attach są identyczne pod kątem funkcjonalności – nie ma tutaj żadnych ograniczeń, jedyna różnica to cena. Sposób licencjonowania poprzez licencje Base i Attach nie dotyczy licencji typu Activity, Team Members oraz Device.
W przypadku, gdybyśmy np. potrzebowali Dynamics 365 Sales Enterprise i Customer Service Enterprise, które są w tej samej cenie, to o tym, który produkt będzie „bazą” decydujemy my sami. Co więcej, aplikacje CRM-owe można mixować z ERP-owymi – wyjątkami są wspomniany Dynamics 365 Talent, Project Service Automation (dostępne tylko jako Base) oraz Marketing (przy czym klienci, którzy posiadają co najmniej 10 pełnych użytkowników Dynamics 365 Sales, Customer Service, Field Service, Project Service Automation, Finance, Supply Chain Management lub Retail mogą nabyć Dynamics 365 Marketing jako aplikację Attach, która uprawnia do 10 tys kontaktów). Jedyny wymóg jest taki, że „bazą” musi być produkt droższy.
Jak to wygląda w praktyce? Na podstawie cen ze zrzutów ekranowych (ERP Price) można dojść do prostych wniosków. W przypadku aplikacji CRM-owych – jeżeli klient kupi jedną aplikację, np. Dynamics 365 Sales Enterprise ($95), która musi być licencją Base, zamiast Customer Engagement Plan ($115) to zaoszczędzi. Dobierając funkcjonalność Customer Service Enterprise (Attach – $20) cena już zrównuje się z Customer Engagement Plan. Kupując kolejne dodatki – cena jest wyższa aniżeli w przypadku zakupu planu.
W odniesieniu do aplikacji ERP-owych – przy zakupie pojedynczej aplikacji (Base – $190) oszczędzamy $10 na użytkowniku/ ms. Niemniej jednak, dokupywanie do licencji podstawowej dodatków (Attach – $30) generuje wyższą cenę niż za Unified Operations Plan oraz należy zachować minimum licencyjne w ilości 20 seat`ów.
Wprowadzone zmiany powodują, że ostateczna „rozpiska” aplikacji Dynamics 365 kształtuje się następująco:
Podsumowanie
„Na pierwszy rzut oka” nowe licencjonowanie Dynamics 365 może wydawać się dość skomplikowane, jednak po zapoznaniu się z nim dochodzimy do wniosku, że jest logiczne. Owszem, jest kilka „gwiazdek”, natomiast w większości przypadków decydującym czynnikiem o tym, która aplikacja ma być Base, a która Attach, decyduje wyższa cena. Nie ulega jednak wątpliwości, że nowe zasady licencjonowania dają klientowi większą elastyczność, natomiast partnerów niejako zobowiązują do bardziej wnikliwej analizy potrzeb biznesowych i funkcjonalności, których klient potrzebuje, aby zaproponować mu najbardziej optymalne rozwiązanie.
W przypadku pytań dotyczących nowego sposobu licencjonowania Dynamics 365 – prosimy o kontakt z:
– wszyscy partnerzy – wyznaczony opiekun handlowy lub csp@promise.pl;
[/kc_column_text][/kc_column][/kc_row]